نقد فیلم عنکبوت مقدس و قضیه عنکبوت مقدس و توهین به امام رضا (ع)

InShot ۲۰۲۲۰۶۰۳ ۰۴۱۳۳۳۰۱۶

بنام خدا؛ سلام؛ با بررسی و نقد فیلم عنکبوت مقدس در خدمت شما هستیم؛ هرچند ما قصد نداشتیم با انتشار همچین مطالبی این موضوع را تبلیغ کنیم ولی بعد از عمومی شدن اخبار مربوط به عنکبوت مقدس لازم دیدیم بررسی و نقد فیلم و عوامل عنکبوت مقدس و ماجرای توهین به امام رضا (ع) و قضیهٔ زهرا امیر ابراهیمی و سعید حنایی را منتشر کنیم.

سعید حنایی کیست؟

سال ۱۳۷۹ قاتلی در شهر دوره میگشت و زن هایی که تن فروشی میکردند یا مشکوک به تن فروشی بودند را می‌کشت. ۱۶ تا زن را کشت و در آخر هم دستگیر و اعدام شد.سعید حنایی به زن ها تجاوز نمی کرد فقط می کشت روی حساب تفکر تعصبی اعتقادی که برای خود درست کرده بود و با همان روسری خودشان آنها را خفه کرده و در چادر یا یک پتو می پیچید و در مکانی در مشهد رها میکرد تا او را پیدا کنند.

چرا عنکبوت؟

اولین مستندی که دربارهٔ این موضوع ساخته شد اسمش «و عنکبوت آمد » بود، تقریباً در همان سال ها ساخته شد و واژه ی عنکبوت بخاطر همین به وجود آمد، چرا؟ چون روش قتل هایی که انجام میشد به روش شکار عنکبوت تشبیه شده بود(که تور پهن میکند و شکار خودش را میکشد در خودش)، خب با واژهٔ عنکبوت و تور پهن کردن عنکبوت آشنا شدیم، برسیم به داستان عنکبوت مقدس.

آیا کار سعید حنایی مورد تأیید اسلام یا ایران است؟

آنچه که مسلم است این اتفاق چون در شهر مشهد رخ داده است دلیل بر این نیست که علمای شهر مشهد یا امام رضا (علیه السلام) که حرم مطهرش در شهر مقدس مشهد قرار دارد حتماً با این تفکر وحشی گری و متعصبانه موافق است، قطعا مخالف است، از کجا این حرف را میزنم؟ از آنجایی که در همان سال همه میترسیدند از این خفاش شب مشهدی یا قاتل عنکبوتی، از آنجایی میگویم که همین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سعید حنایی را بازداشت کرد و در همین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در قوه قضاییهٔ همین مملکت محاکمه شد و توسط همین حکومت اعدام شد.اگر نظام ایران، حکومت اسلامی و دین اسلام و امامانش با این تفکر موافق بودند چرا باید اعدام میشد؟ چرا اصلاً باید دستگیر میشد؟ چرا باید در تمام رسانه های وطنی داخلی خودمان تقبیح میشد این کار ؟ چرا خیلی از کسانی که همان زمان با هر تفکر و عقیده ای که بودند این کار را تقبیح کردند؟ هیچ کس این کار رو تأیید نکرد. هیچ کدام از علمای دین هیچ کجا و هیچ وقت صحه نگذاشتند روی همچین برخوردی با تن فروشی و کسانی که تن فروشی می‌کنند.

وقتی در تاریخ ورق می زنیم میبینیم وقتی که امیر المومنین امام علی (ع) با کسی که تن فروشی می‌کنند مواجه می شدند آبروی آن را نمی بردند و…( پیشنهاد میکنیم دربارهٔ قضیهٔ مواجه شدن امام علی (ع) با یک زن تن فروش را مطالعه کنید ) این برخورد یک ولی جامعه هستش با یک پدیده ای که قطعاً یکی از دلایلش مشکلات اقتصادی است و برای همان تن فروشی میکند؛ اسلام دین آبرو داری است و نه آبرو بری، اسلام دین دستگیری است و نه مچ گیری؛ شاید با خود بگویید پس حکم سنگسار در اسلام چیست؟ سنگسار شرایطی دارد، چطور ممکن است که جلوی ۴ نفر عادل، بالغ، عاقل یک نفر زنای محسنه انجام دهد و…حتی می‌گویند شاهد های این داستان اگر ۳ نفر بشوند ( یک نفر کنار بکشد) آن ۳ نفر باید شلاق بخورند. در قضایای پیامبران قبل از پیامبر اسلام هم داریم که وقتی می‌خواستند یک نفر را سنگسار کنند گفتند کسانی اجازه ی سنگسار کردن دارند که این کاری که این افراد انجام داده‌اند را انجام نداده باشند و کسی به جلو نیامد. همه ی ما میدانیم که اسلام هیچوقت این عمل را تأیید نمیکند و هیچگاه سعید حنایی ها را نمی پذیرد.

دومین اثر دربارهٔ قاتل زنجیره ای سعید حنایی

اثر بعدی که در مورد این اتفاق ساخته شد سال ۹۸ اثری به نام عنکبوت بود که داخل ایران ساخته شد و محسن تنابنده نقش سعید حنایی را بازی کرده بود و تقریباً تلاش شده بود در این فیلم واقعاً بر اساس داستانی که اتفاق افتاده است پیش برود که اصل واقعیت را نشان بدهد و حالا یک درون مایه ی داستانی هم به آن اضافه شده بود و میشد گفت یک فیلم بر اساس واقعیت است.

زهرا امیر ابراهیمی کیست؟

بازیگری که در این فیلم بازی کرده بود را اول مورد بررسی قرار می‌دهیم و بعد می پردازیم به داستان.

زهرا امیر ابراهیمی، کسی که فیلم رابطه ی خصوصی اش با کسی که به او قول داده بود که بیا من معروفت میکنم، بیا من بچه ی کارگران هستم، بیا من تورو میبرم بالا بالا ها لو رفت.

این فیلم را چه کسی پخش کرد؟ نظام ؟ نه! حکومت؟ نه! آخوندا؟ نه! خود او با یک نفر دیگر ارتباط گرفته بود و فیلم آن هم بیرون آمد.

واکنش حزب اللهی ها به این داستان چی بود همان زمان؟ همه گفتند این فیلم خصوصی است و نباید پخش شود،همه گفتند ما اصلاً وظیفه نداریم تجسس بکنیم ببینیم اون موقع اینها صیغه بودند یا نه و…

کسی او را محکوم نکرد، سنگسار نشد، شلاق نخورد و به او توهین هم نشد، خودش بخاطر اینکه توان تحمل همچین فشار روحی و روانی را نداشت از ایران رفت؛ آیا حکومت آن را از ایران بیرون کرد ؟ خیر ، او نتوانست این حجم از بی آبرویی را تحمل بکند و رفت.

این خانم رفت آن طرف آب کشف حجاب کرد و در مورد فشار هایی که به او وارد شده بود و علیه حکومت ایران سخن گفت ( که ما هیچ وقت نفهمیدیم این فشار ها از طرف چه کسی یا کسانی به او وارد شده بود)

حکومت اسلامی حتی در دولت هایی که موافق تفکر انقلابی هم نبودند باز هم با یک سری کار هایی که انجام میشد مخالفتی نداشتند، مثل رابعه اسکویی که سال ۹۴ از ایران رفت و سال ۹۶ هم برگشت. واکنش ما هم این بود که برگرد، تو دختر همین سرزمین هستی و همه ممکن است اشتباه بکنند. این تفکر والیان و امامان دینی است.

تفکر عالمان دین تفکر امام خامنه ای است که در سخنرانی اش میگوید:« کسانی که می بینید بد حجاب هستند ولی دلشان با انقلاب است اینها ایرادشان ظاهرشان است ولی من و شما ایرادمان در دلمان است.

InShot ۲۰۲۲۰۶۰۳ ۰۳۵۴۳۷۶۰۱

عنکبوت مقدس از کجا شکل گرفت؟

حالا برسیم به عنکبوت مقدس؛ اولاً چرا عنکبوت مقدس؟ چون فیلم عنکبوت زودتر از آن ساخته شد، جرقه ی عنکبوت مقدس قبل تر از آن خورده بود ولی فیلم عنکبوت که در داخل ایران ساخته شد یک تفاوتی میخواستند داشته باشد و متأسفانه واژه ی مقدس را به آن افزودند.

مشهد را معمولاً به مشهد مقدس می شناساند، اتفاق سعید حنایی ( قاتل عنکبوتی، خفاش شب مشهدی) هم در شهر مشهد مقدس اتفاق افتاده بود که به سبک عنکبوت شکار میکرد و برای همین هم معروف شد.

اسم فیلم را عنکبوت مقدس گذاشتند، کسی که با حرم امام رضا (ع) و مشهد آشنایی داشته باشد میداند که خیابان های منتهی به حرم عین تار عنکبوت منظم نیست چون تعداد خیابان ها ۴ تا بیشتر نیست، یعنی حتی اگر عکس هوایی شب واقعی حرم و مشهد رو هم نگاه بکنید شبیه تار عنکبوت نیست.

واقعیت این است که عکس شب مشهد را مشخص کرده‌اند، عکس گرفته و با فوتوشاپ آن را مانند تار عنکبوت کرده اند و با فونت قرآنی و عربی نوشته اند «عنکبوت مقدس» با همان اعراب عربی و حرم را در مرکز این عنکبوت گذاشته اند و این باعث شده است که مخاطب این به ذهنش برسد که اتفاقاً آن عنکبوت واقعی که این قتل ها را پدید می آورد تفکر دینی و مرکزش در مشهد، حرم امام رضا (ع) است.

سیاه نمایی و توهین در فیلم عنکبوت مقدس

فیلم عنکبوت مقدس ادعا دارد که بر اساس واقعیت قتل های سعید حنایی ساخته شده است ولی آیا واقعاً این‌طور بوده است؟ خود کارگردانش در مصاحبه اش میگوید که من ناچار شدم یک شخصیت خیالی با عنوان خبرنگار به داستان اضافه بکنم و این خبرنگار همان کسی است که زهرا امیر ابراهیمی نقش آن را بازی می‌کند.

این خبرنگار اصلا در داستان واقعی وجود ندارد در نتیجه برای داستان پردازی به کارگردان کمک میکند. تصاویری که در فیلم به نمایش کشیده شده طبق صحبت های همین خبرنگاری که از خود جشنواره پیغام فرستاد به چه صورت بوده است؟ آیا واقعیت ها را گفته است یا به قول همین خبرنگار هرچی مرد در این فیلم بوده است قصدش تجاوز و قتل و خون ریزی و میل تعرض به ناموس های مملکت را داشته اند؛ آیا این واقعیت ایران است؟

آیا این ظلم نیست در حق امام رضا (ع) که ما به مهربانی آن را می شناسیم و درب حرمش ۲۴ ساعته رو به همه باز است؟ این ظلم نیست که ما حرم مطهر ایشان را بگذاریم رأس انحرافات باطل که میگوید هر کس گناه کرد باید حذف فیزیکی شود؟

دیگر چه ظلمی در حق امام رضا (ع) باید انجام شود که دست به کار شوید؟ دستمان به سازندگانش نمی رسد ولی جشنواره ای که بر اساس نظرات مردمی این فیلم ضعیف الساخت را درجه ۲.۲ میدهد از نگاه مردم، یعنی پایین ترین درجه ای که میشود به یک فیلم داد، باید قبول بکنیم که بر اساس سیاست بازی زهرا امیر ابراهیمی به عنوان بازیگر نقش اول زن انتخاب شده است در فیلمی که تنها جاذبه اش می تواند صحنه های نیمه عریانی باشد که به نمایش گذاشته شده است.

سیاه نمایی از ایران انجام شده است، از مرد های ایرانی سیاه نمایی انجام شده است، به تمامی مرد های ایرانی موجود در فیلم (که نماینده ی مردان ایرانی بودند) توهین شده است ، به امام رضا (ع) توهین شده است، تصویری از مشهد به نمایش گذاشته شده است که کاملاً سیاه نمایی است، همه ی اینها به کنار ،به بازیگر این فیلم بر اساس سیاست بازی جایزه ی نقش اول زن را داده اند که این هم به کنار، برخی از هنرمندان ما تبریک گفته اند به این خانم بابت دریافت جایزه، این را کجای دلمان بگذاریم؟ بعضی از سیاستمدارانی (که البته تفکراتشان برای ما شناخته شده است) به این خانم بابت موفقیتش در سیاه نمایی از ایران و دین و… تبریک گفته اند.

و باز این هم به کنار، کسانی که در همان جشنواره شرکت کرده اند به رفاقتشان، به عکس انداختنشان با عوامل این فیلم سراسر سیاه نمایی افتخار میکنند و بعد در همان خارج از مرز های ایران، علیه ایران و هم راستا با اهداف عنکبوت مقدس مصاحبه میکنند و بعد باز به همین مملکت برگشته و آب و نان همین مملکت را میخورند…

با تشکر از بیناشو و علی زکریایی عزیز

توجه: این مطالب جهت اطلاع رسانی منتشر شده است و ما مطالبش را رد یا قبول نمی‌کنیم.

One Comment

  1. تو 13 مورد از 16 مورد قبل قبلش به مقتولان تجاوز شده بود
    هم پروندش هست و هم مستندش
    چرا فقط از روی تعصب فیلم را تقد میکنید
    فیلم بدی نبود و توهینی هم به مقدسات نداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *