سوالات متن درس تفکر و سواد رسانه ای دهم همه ی رشته ها (ریاضی-انسانی-تجربی و…) نوبت دوم ( نیمسال دوم) را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم؛ این سوالات برای علامت زدن در کتاب است و پاسخ آن به صورت کامل داده نشده است؛ ممکن است سوالات کامل نباشد و یا اشتباهاتی در سوالات مشاهده کنید، خواهشمندیم در صورتی که نظر، پیشنهاد و انتقادی دارید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.
صفحه ۹۶ = مهمترین تفاوت شکل اولیه مخاطب با معادل امروزی
جواب : از مهمترین شکل اولیه (خط دوم) تا بسیار محدود بود.
صفحه ۹۷: چرا مخاطب در سواد رسانه نقش کلیدی دارد؟
جواب: از آخر خط دوم (از یک سو برای مصرف رسانه ها) تا آخر خط هفتم (درست به هدف زد)
مراحل پذیرش فناوری جدید(هر مرحله را کوتاه توضیح دهید)
جواب : ۵ تا مرحله همراه با توضیح کوتاه
صفحه ۱۰۷ : خصوصیات مخاطب فعال چیست؟
جواب : از شامل گزینشگری، نفع گرایی یا سودمندی ، هدفمندی (خط ۵) تا آخر خط ۷ (مخاطبان فعال نام می برند)
صفحه ۱۱۰:
بازی همیشه همانطور که بازی ساز طراحی میکند پیش میرود؟
جواب: در قسمت زیر متن سه خط آخر ( از پیش نمیرود! چرا که اولا علاوه بر مفهوم تا به ضد خودش بدل کند)
تفاوت تلفن در شرق و غرب را از نظر یکی از مهندسان شرکت اریکسون بنویسید:
جواب: در قسمت فرامتن خط ۴ تا ۶ ( از تلفن همراه در اروپا تا تلفن همراه تأثیر بگذارد)
صفحه ۱۱۱
تفاوت مخاطب فعال و منفعل چیست؟
جواب : از آخر خط ۸ تا خط ۱۱ ( از مخاطب فعال کسی است که تا اسیر دست آنها است!)
سه دیدگاه تأثیر رسانه بر مخاطب را بنویسد با توضیح
جواب : جدول وسط صفحه (توضیحاتش هم زیرش هست باید خلاصه کنید)
صفحه ۱۱۵
مهمترین مصداق های حقوق مخاطب در برابر رسانه ها چیست؟ ( ۳ یا ۴ تاشو حفظ باشید)
جواب : جدول صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ فقط قسمتی که نوشته حق مخاطب (مفهوم و توضیح و نمونه ای از نقض رو نمیخواد حفظ کنید)
این چنتا راحتاشن = حق پاسخ گویی ، حق تصحیح ، حق بهره مندی مساوی از قانون ، حق دسترسی به اطلاعات (حق انتخاب)
صفحه ۱۲۳
برخی از مؤلفه های سبک زندگی در سرانه را نام ببرید
صفحه ۱۲۵
روش تأثیر در الگوی مصرف را بنویسید:
جواب : تبلیغات با روش های مستقیم و غیر مستقیم موجب ترویج فرهنگ مصرف زندگی و تجمل گرایی می شود (خط ۵ تا ۶)
صفحه ۱۲۶
انواع تأثیر رسانه را نام ببرید با مثال
جواب :
تاثیر رسانهها بر سبک زندگی به پیام های رسانه ای منحصر نیست ( پیام مستقیم)
ورود تلویزیون به خانه و پخش برنامه در ساعت پایانی شب تغییر ساعت خواب و بیداری بسیاری از خانواده ها منجر شده است (پیام غیر مستقیم)
استفاده از تلویزیون و بعد ها رایانه ، اینترنت و تلفن همراه ( پیام غیر مستقیم)
کاهش میزان اعمال رو در رو (غیر مستقیم)
تفریحات ما از حالت دسته جمعی و فیزیکی و پر جنگ و جوش به صورت فرد گرایانه، مجازی و ساکن ( پیام غیر مستقیم)
صفحه ۱۲۹
دلیل عدم تطابق زندگی واقعی ستاره ها با زندگی واقعی آنها:
جواب: از خط سوم ( تصاویری که ما از افراد) تا آخر ( تحت تأثیر این تصاویر قرار میگیریم)
صفحه ۱۳۰
مثال هایی برای تفاوت در معیار های زیبایی در گذشته و امروز و تأثیر رسانه بر این تغییر بیاورید
جواب:
پایین صفحه از «مهم است بدانید در طول زمان» تا «به نظر میرسیدند»
صفحه ۱۳۱
اساس آرمان زیبایی جامعه چیست؟
جواب : کُلِّش (:
از « امروزه ما در دوره ای زندگی میکنیم » تا «متفاوت بوده است»
نکته :
(۲ خط آخر صفحه)
از «رژیم گرفتن و ورزش نه با هدف سلامتی» تا «مشروعیت می دهد»
صفحه ۱۳۲:
مثال و نمونه منفی در سلامتی از تأثیر رسانه بر معیار زیبایی نام ببرید:
از آخر خط اول ( نتیجهٔ سال ها بمباران مرد ها ) تا ( نیروزا هجوم می آورند)
صفحه ۱۴۰
زندگی دوم چیست؟
جواب :از خط ۶ تا آخر
از « با ظهور اینترنت » تا «قرارداده است »
صفحه ۱۴۱
فرهنگ جدید در استفاده از تلفن همراه را چه نامیده اند؟ چرا؟
جواب :خط سوم تا آخر
از « برخی از پژوهشگران» تا « پیامی جدید هستند»
صفحه ۱۴۵
معیار های ارزشیابی یک سایت چیست؟
جواب :۷ مورد داخل جدول
صفحه ۱۵۵
رژیم غذایی چیست؟
از آخر خط ۲ تا خط ۱۲
از «هر چیز را برای تغذیه انتخاب نمیکنیم» تا « خوردنی ها می دهد»
موارد شباهت پیام رسانه به تغذیه را نام ببرید:
جواب : ۳ خط آخر
از پیام های رسانه ای تا خیلی بیشتر از خوراکی های در دسترس ماست!
صفحه ۱۵۶
چه مواردی باید در پیام رسانه در نظر گرفته شود؟
جواب : کُلِّش
از درجه بندی رسانه های دور تا استفاده کنیم
صفحه ۱۶۰
اخبار و اطلاعات زرد چیست؟
جواب : کُلِّش
از « خیلی وقت ها» تا «اخبار و اطلاعات زرد گفته می شود»
صفحه ۱۶۱
سرریز اطلاعات چیست؟
جواب : از « سر ریز اطلاعات وضعیتی است که» تا «از اطلاعات شود»
یکی از عواملی که امروزه به اعتیاد رسانه ای منجر می شود را بیان کنید
جواب : وسط خط ششم تا آخر – از «رسانه ها هم در رقابت با یکدیگر » تا «منجر می شود»
صفحه ۱۶۶
اخلاق رسانه ای را تعریف کنید
جواب : ۳ خط آخر
از « اخلاق رسانه ای » تا « رسانه ها هستند»
صفحه ۱۶۸
اخلاق رسانه ای در همه جا ثابت است یا متغیر ؟
جواب : از « به اعتقاد بیشتر صاحب نظران» تا «متفاوت و متغیر باشد»
صفحه ۱۶۹
سخن امیر المومنین در باب اخلاق رسانه ای را بنویسید